vierde week brazilie - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Albert Beek - WaarBenJij.nu vierde week brazilie - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Albert Beek - WaarBenJij.nu

vierde week brazilie

Door: Albert van Beek

Blijf op de hoogte en volg Albert

09 Maart 2014 | Brazilië, Belo Horizonte

Heey,

Ik ben weer terug uit Sao Paulo (sinds vrijdag). En bij deze de update van week vier.

Woensdag 26 Februari
´sochtends om 8 uur intersession (psalm 113). Na de intersession de keuken schoongemaakt. Om 11:00 stond ik klaar om samen met Fabricio de favela in te gaan. Maar dat gin niet door omdat hij andere dingen had (brazilianen :p )
12:00 lunch en om 14:00 de jongensgroep. Eerst engelse les (opnieuw engelse les omdat ze ´smaandags niet goed meegedaan hadden).. daarna bijbelles en daarna zwemmen.

Donderdag 27 Februari
8:00 intersession. Daarna wasje gedraait en schoongemaakt.
´smiddags kids groep (nr. 2) Eerst een paar spelletjes spelen (halli galli/twister) daarna bijbelles over genesis 1: De schepping en dit in combinatie met het hebben van een relatie met God (Werk van Jezus).
Daarna met de kids zwemmen (als klimtoestel dienen; altijd leuk!!) Er zit maar 1 jongen in deze groep Gabriel... die wil altijd van alles samen met mij doen! supertof!!
Daarna iedereen omkleden en samen wat drinken.
´savonds kwam Jessica ons oppikken met de combi (bus van the recue house) om naar de dienst te gaan. Zijn we ongeveer halverwege rijden we bijna de militairy police aan!! (eenrichting tweebaansweg veranderd in tweerichtingsverkeer eenbaans)... ze had niet in de gaten dat we alweer naar rechts moesten. Stress..stress.. supergrappig!!haha
Maarja we hebben het overleefd.. De dienst ging over markus zes over de 5 broden en 2 vissen. (detail: mensen hadden de eerste prioriteit).
Daarna terug naar The Rock House waar ik werd verwelkomd door ongeveer 12 kakkerlakken (record!)

Vrijdag 28 Februari
´smorgens altijd samen ontbijten. Daarna Afval buiten zetten (elke ma/wo/vr zet je het afval aan de weg in vuilniszakken en dan word het opgehaald) Daarna de huiskamer eb tiolet schoonmaken. Daarna mijn eigen kamer soppen en beddengoed wassen. Daarna samen met Joke naar de supermarkt... daar kwam ik in aanraking met de allersloooooomste cassiere aller tijden! (leuk om een keer mee te maken.. maar met haast moet je die niet hebben).
vrijdagssmiddags hebben ze hier normaalgesproken altijd vrijwilligersontmoetingen alleen die heb ik tot nu toe nog niet gehad.
´smiddags douchen,douche schoonmaken en om 18:00 samen met Joke richting de metro lopen 20 min. (er hing een hele donkere bui boven ons hoofd.. maar die liet gelukkig op zich wachten) daarna met de metro richting boulevard shopping om daar samen met Joke/Annet/Hellen/Lee/Salome/Rebecca wat te eten.. Gezellig avondje maken en om 10:30 met de taxi weer terug richting The Rock House.

Zaterdag 1 Maart
Uitslapen.. eten.. schoonmaken.. tas inpakken Sao Paulo.. Foto´s op computer zetten... standaardverhaal.

Zondag 2 Maart
Ontbijten..douche en kamer glad voor vertrek.. weekverslag schrijven. ´savonds om 19:00 vertrekken richting het busstation Fabricio (leider van The Rock House) Matteus (jongen van 15 jaar uit de favela) en ik (bijnaam Gringo.. Hollander) Om 20:15 vertrekken richting Santos. Busrit van 11 uur.. ongeveer 1,5 uur geslapen... ernstig koud (airconditioning touringcar).

Maandag 3 Maart
Om 7:00 arriveren we op het busstation... beetje wakker worden/ontdooien. Daarna met de veerboot oversteken naar Guaruja (de woonplaats van de broer van Fabricio..onze verblijfsplaats) Daarna naarhet huis van zijn broer lopen.. ongeveer 30 minuten. Hebben daar even bijgeslapen en zijn om 11:00 met de bus richting het strand vertrokken(niet ingesmeerd dus je kunt wel raden hoe ik terug kwam :p) Daar heeft Fabricio Matteus en mij leren krokkodillen (een goede golf opzoeken en met de kracht daarvan zover mogelijk terug naar het stand drijven/zwemmen) Superveel fun gehad met matteus!! Aan het eind van de middag terug en vroeg slapen. (naast ons op het veld waren ze nog volgas carnaval aan het vieren met alle toeters en bellen..gezellig!!)

Dinsdag 4 Maart
´smorgens samen met Matteus naar de supermarkt om eten te halen voor de tijd in Sao Paulo. Daarna tas inpakken hophop richting het strand! genoten van het heerlijke uitzicht... wit strand met groene heuvels aan beide kanten ;) ´sochtens en ´smiddags gezwommen (krokkodollen) ongeveer halverwege de middag werden de golven hoger en kwamen er steeds meer golfsurfers. ´savonds met matteus bankhangen terwijl Fabricio bij zijn moeder op bezoek ging.

Woensdag 5 Maart
6:30 opstaan.. snel klaarmaken en daarna lopen naar de veerboot 30min. in Santos bus pakken richting Peruibe (woonplaats van Fabricio´s vader) ongeveer 3 uur reizen. Supergezellige tijd gehad met zijn vader en de vrouw van zijn vader... heerlijk bbqén en nog even naar het strand geweest daar (helaas regende het) douchen en daarna weer terug richting Santos... nog even gestopt in Sao Vicente de allereerste stad van Brazilie. Veerboot..lopen.. ´savonds met Fabricio en zijn broer voetbalwedstrijd kijken van de Korinthians (hun favourite voetbalclub (sao paulo) ze wonnen met 4-0 (helemaal los!! :p was fun!! )

De rest van de trip hoort bij week vijf dus dat komt volgende week!
Van vrijdag 28 Feb.. tot dinsdag 4 Mrt. was het hier carnaval.. veel mensen bezoeken dan hun familie (fabricio dus ook)... Er was geen programma in The Rock House.

Leuke dingetjes (om een beetje een beeld te schetsen):
Water:
- Geen warm water op de gewone kraan.
- Meeste mensen hebben een filter op hun kraan.
- Warm water van de douche komt van elektrische douchekop.
- Wasmachine draait alleen op koud.
Journaal;
- Journaal gaat hier fulltime over schietpartijen en overvallen (geen onzin)
- Journalisten dragen kogelvrije vesten.
- Bij veel overheidsgebouwen en winkels denk aan postkantoren, belangrijke bushaltes, juweliers, elektronica winkels staan beveiligers (altijd kogelvrije vesten) gewapend met van alles en nog wat.. shotguns bijvoorbeeld.
Straat:
- Veel oude mensen lopen hier op straat om afval te verzamelen.. hier kunnen ze geld voor krijgen. (geen AOW)
- Veel vuilnis en zwerfhonden op straat.
- Veel mensen slapen op straat (onder viaducten) dozen,dekens, enz.
- Kan helaas niet overal foto´s maken ivm diefstal.
- Fietsers en gekkigheid op snelweg.
Stijl:
- Veel mannen lopen hier in voetbalshirts/zwembroeken/sportschoentjes/petjes/ongeschoren/ geen gezicht.
- Ik denk dat meer dan de helft van de mensen tatoo´s draagt
- Vrouwen lopen er wel vrouwelijk bij.
Overig:
- Ben hier zo´n beetje de enigste die blank is.
- Verkeersregels voor voetgangers en fietsers doen ze hier niet aan... met een beetje pech word je platgereden.
-Veel oudere jongens lopen met jonge meisjes (denk aan 23-14)

Dat was het alweer... tijd gaat snel!!

• 09 Maart 2014 - 18:50

Corné & Jeanet:

Om maar met het laatste te beginnen..
    'de tijd gaat snel!' Nou, dat zal vast zeg.
    Je doet ook enorm veel leuke, leerzame dingen!

Haha moet wel even lachen om je rijtje van vreemde dingen!
    Jij bent haast de enige blanke? .. dat zal wel raar voor je zijn;)
    Dus verkleuren maar! Maar dat gaat wel lukken of niet?

Ai. het journaal. heftig dat er alleen maar negatief nieuws op is,
    wat ook realiteit is!

Maar gelukkig... God beschermd je!
    en er zal geen haar van je hoofd vallen, zonder Zijn wil.

Het beste Albert.